Zorg

Integrale zorg

De focus van onze school ligt op het welbevinden en het leerproces van elke individuele leerling. ‘Wie zich niet goed voelt, komt niet tot studeren’ is ons dagelijks motto. Leven en leren van elke leerling zien wij als één geheel. 
Het welbevinden, het studieproces en de intermenselijke relaties tussen leerlingen en leerkrachten zijn onze dagelijkse zorg. 

Zorgteam

Binnen onze school volgt het volledige team van leerkrachten de leerlingen van zeer dichtbij op. Daarbij kunnen de leerkrachten rekenen op de hulp en ondersteuning van een zorgteam. Het zorgteam speelt in op de ondersteuningsbehoefte van zowel individuele leerlingen als leerkrachten.
Ze bieden deze ondersteuning in de vorm van individuele begeleiding en klasbegeleiding.
Als individueel begeleider volgen ze het functioneren van de leerling op door contact met de klastitularis en leerlingbegeleiding, aanwezigheid op klassenraden, opvolging van het LVS (leerling volgsysteem), contact met de context (thuis, externe diensten, stageplaats…) en door het bewaken van het welbevinden van de leerling op school.
Zo krijgen leerlingen met specifieke zorgvragen (zoals leerlingen met autisme of gedragsstoornis) de ondersteuning die ze nodig hebben.

Extra ondersteuning

Alle leerkrachten kennen de leerlingen persoonlijk, weten wat hun sterke kanten zijn en waar hun werkpunten liggen.
Elke klasgroep een klastitularis. De titularis volgt de leerlingen van zijn/haar klas van dichtbij op. Tijdens oudercontacten zijn zij de aanspreekpersoon. Doorheen het schooljaar houden zij vinger aan de pols en eventuele problemen worden aangepakt en/of doorgegeven aan het zorgteam. 
Leerlingen die een nood hebben op vlak van leerbegeleiding, kunnen beroep doen op een leerkracht voor extra remediëring en begeleiding. Deze begeleiding kan zowel in groep als individueel gebeuren en in dat begeleidingsmoment kan aandacht besteed worden aan zowel remediëring (bv. ondersteuning voor rekenen, herkansing rijbewijs) als aan uitbreiding  (bv. een uur Frans).